15 Ciekawostek o “Ostatniej Wieczerzy” Leonarda da Vinci


ostatnia-wieczerza

WARTO WIEDZIEĆ: 15 CIEKAWOSTEK O “OSTATNIEJ WIECZERZY”.

“Ostatnia Wieczerza” autorstwa Leonardo da Vinci, to jeden z najbardziej podziwianych, studiowanych i reprodukowanych dzieł sztuki malarskiej znanych na świecie. Ale mogę się założyć, że nie ważne ile razy widziałeś ten obraz, nie znasz poniższych detali.

 

1. JEST ON WIĘKSZY NIŻ MYŚLISZ.
Reprodukcje obrazu, niezliczone zresztą, występują w różnych rozmiarach. Oryginalne dzieło ma wymiar 15 stóp (457 cm) na 29 stóp (884cm).

 

2. OSTATNIA WIECZERZA UWIECZNIA KLUCZOWY MOMENT.

Każdy wie, że obraz przedstawia ostatni posiłek Jezusa w towarzystwie apostołów, krótko przed jego pojmaniem i ukrzyżowaniem. Da Vinci pragnął jednak uchwycić moment zaraz po oświadczeniu przez Jezusa, że jeden z jego obecnych przyjaciół Go wyda. Chodzi głównie o reakcje apostołów, ich szok i wściekłość. W interpetacji Da Vinci, moment ten miał miejsce tuż przed narodzinami Eucharystii, kiedy Jezus sięgnął po chleb i kielich z winem, które to stają się głównymi symbolami tego sakramentu.

 

3. NIE ZNAJDZIESZ GO W MUZEUM.
Ostatnia wieczerza to bez wątpienia ikona malarstwa światowego. Na stałe znajduje się w Mediolanie, we Włoszech. Nie da się jej jednak pokazać, a tym samym zobaczyć, w innych muzeach. Da Vinci namalował to wielkie religijne dzieło na – i precyzyjnie do wymiarów – jednej ze ścian jadalni zakonu Santa Maria delle Grazie w roku 1495.

ostatnia-wieczerza-jak-bylo-naprawde-photowidget-photo-4-869x1024

4. MALOWANY NA ŚCIANIE, ALE NIE JEST FRESKIEM.
Freski maluje się na mokrym gipsie. Da Vinci odrzucił tą tradycyjną metodę z różnych względów. Szukał wspanialszej gry światła niż pozwalają na to freski. Według mistrza Da Vinci, był jednak problem inny, większy niż ten. Freski musiałyby być skończone zanim gips wysechł, co wymagało pośpiesznej pracy.

 

5. MALUJĄC SWOJE ARCYDZIEŁO DA VINCI PRZEDSTAWIA CAŁKOWICIE NOWĄ TECHNIKĘ.
Aby móc poświęcić dziełu tyle czasu ile potrzebował i doprowadzić każdy szczegół do perfekcji, Da Vinci zdecydował się na użycie na kamieniu farb temperowych. Przed malowaniem zagruntował ścianę materiałem, który przyjąłby temperę ale i chroniłby obraz przed wilgocią, na co Mistrz bardzo liczył.
6. TYLKO NIEKTÓRE POCIĄGNIĘCIA PĘDZLA SĄ ORYGINALNE.
Choć obraz jako taki stał się ulubieńcem publicznym, eksperyment Da Vinci z temperą na kamieniu okazał się pomyłką. Na początku XVI-go wieku, farba zaczęła się łuszczyć i odpadać. W ciągu 50-ciu następnych lat “Ostatnia Wieczerza” stała się ruiną swojej dawnej glorii. Początkowe prace renowacyjne tylko pogorszyły sytuację.

Drgania spowodowane nalotami bombowymi podczas drugiej wojny światowej przyczyniły się do dalszego zniszczenia obrazu. Dopiero w roku 1980, rozpoczęto 19-to letni proces renowacji. “Ostatnia Wieczerza” została w końcu odrestaurowana, ale większość oryginalnej farby zastąpiła nowa farba.

7. METODA MŁOTKA I GWOZDZIA POZWOLIŁA DA VINCI OSIĄGNĄĆ PERSPEKTYWĘ JEDNOZBIEGOWĄ.
Do pewnego stopnia, perspektywa, w której obraz był malowany sprawia, że “Ostatnia Wieczerza” jest tak uderzająca. Wydaje się ona zapraszać oglądającego do wejścia w tą dramatyczną scenę. Aby uzyskać to złudzenie, Da Vinci wbił gwóźdź w ścianę, po czym przywiązał do niego sznurek i przy jego pomocy naniósł znaki mające prowadzić jego rękę podczas malowania aniołów.

8. RENOWACJA BUDYNKU DOPROWADZIŁA DO CZĘŚCIOWEJ ELIMINACJI “OSTATNIEJ WIECZERZY”.
W roku 1652 dodano drzwi w jadalni klasztornej, które umieszczono w ścianie z malowidłem. Podczas konstrukcji drzwi konieczne było usunięcie kawałka muru, na którym to znajdowały się stopy Jezusa.

9. MODELEM JUDASZA W “OSTATNIEJ WIECZERZY” MÓGŁ BYĆ RZECZYWISTY KRYMINALISTA.
Istnieją pogłoski, że każdy z apostołów miał swojego wziętego z życia modela. Kiedy przyszło do wyboru modela zdrajcy Judasza (piąty od lewej, trzymający demaskujący go worek srebrników) Da Vinci przeszukał wszystkie więzienia Mediolanu za najbardziej odpowiednim łotrem.

10. MOŻNA TEŻ ZAUWAŻYĆ COŚ W RODZAJU BIBLIJNEGO “JAJA WIELKANOCNEGO”.
Po prawej stronie Jezusa, widzimy stojącego do nas profilem Tomasza, wskazującego palcem w góre. Niektórzy sugerują, że ten gest ma na celu wyeksponowanie palca Tomasza, co jest kluczem na później, kiedy Jezus powstaje ze zmarłych. Tomasz nie wierzy własnym oczom i prosi o pozwolenie na osobiste sprawdzenie ran Jezusa, co pomaga mu uwierzyć.

11. ZNACZENIE PRZEDSTAWIONEGO JEDZENIA MOŻNA PODDAĆ POD DYSKUSJĘ.

Sól rozsypana przed Judaszem została uznana za symbol jego zdrady. Może ona też być widziana jako symbol jego nieszczęścia przez to, że został wyznaczony na zdrajcę. Ryba podawana do spożycia ma też podwójne znaczenie. Jeżeli jest to węgorz, może oznaczać indoktrynację, a tym samym wiarę w Jezusa. Jeżeli jest to śledź, może on wskazywać na osoby niewierzące, negujące religię.

12. OBRAZ POBUDZIŁ SZALONE TEORIE
W “The Templar Revelation”, Lynn Picknett i Clive Prince sugerują, że postać po lewej stronie Jezusa to nie Jan, a Maria Magdalena. Według nich “Ostatnia Wieczerza” jest kluczowym dowodem na ukrywanie prawdziwej osobowości Chrystusa przez Kościół Rzymsko-Katolicki.

Muzycy spekulowali, że prawdziwy przekaz “Ostatniej Wieczerzy” zawarty jest w towarzyszącej obrazowi ścieżce dźwiękowej. W roku 2007, Giovanni Maria Pala, muzyk włoski, stworzył ponurą 40-sto sekundową pieśń, używając nut przypuszczalnie zakodowanych w specyficznej dla Da Vinci kompozycji obrazu.

Trzy lata później, badacz watykański, Sabrina Sforza Galitzia, przetłumaczyła matematyczne i astrologiczne znaki obrazu w przekaz Da Vinci odnośnie końca świata. Twierdzi ona, że “Ostatnia Wieczerza” przepowiada powódź apokalitsyczną, która zmyje wszystko z powierzchni świata miedzy 21 marca a 1 listopada 4006 roku.

davinci

13. “OSTATNIA WIECZERZA” ZAINSPIROWAŁA UTWORY LITERATURY POPULARNEJ.
I nie tylko “Kodu Leonarda Da Vinci”. Wielce rozpowszechniona jest historia związana z obrazem, że Da Vinci latami szukał modelu dla Judasza. Gdy go w końcu znalazł, uświadomił sobie, że to ten sam wcześniej mężczyzna, który pozował na Jezusa. Niestety, lata ciężkiego i grzesznego życia zniszczyły jego anielską kiedyś twarz. Choć interesująca, historia ta absolutnie nie jest prawdziwa.

Skąd to wiemy? Przede wszystkim, zakłada się, że Da Vinci malował ten obraz przez trzy lata, tylko dlatego, że się ociągał. Po prostu taki miał charakter. Ponadto, historie o zniszczeniu fizycznym kroczącym tuż za zniszczeniem duchowym istniały już od dawna. Jest bardzo możliwe, że na przestrzeni czasu, ktoś przypisał podobne oświadczenie do “Ostatniej Wieczerzy”, aby umocnić swój przekaz moralny poparty przez wiarygodność historyczną.

14. NAŚLADOWANY PRZEZ STULECIA
Zarówno sztuki piękne jak i subkultury, składały hołd “Ostatniej Wieczerzy” poprzez kawalkadę imitacji i parodii. Poczynając od XVI-to wiecznych reprodukcji w malarstwie farbami olejnymi po nowoczesne interpretacje Salvdore Dali, Andiego Warhol, Susany Dorothey White i Vika Muniz, ktorego interpretacja znalazła wyraz w syropie czekoladowym.

Motywy “Ostatniej Wieczerzy” znaleźć można także w filmach jak “Historia Świata, Część I”, Mela Brooks, “Ukryta Wada” Paula Thomasa Anderson, czy “Viridiana” Luisa Bunuel, zakwalifikowanego przez Watykan jako film bluźnierczy. Był także wątkiem w ”Kodzie Leonarda Da Vinci” i w “Futuramie”.

15. CHCESZ ZOBACZYĆ “OSTATNIĄ WIECZERZĘ” NA WŁASNE OCZY? UMÓW SIĘ.
Choć “Ostatnia Wieczerza” to jedna z atrakcji, której pominąć nie można, klasztor w którym się znajduje, nie jest przystosowany do przyjęcia zwiedzających w grupach większych niż 20-25 osób. Dopuszczane są one do obrazu w odstępach 15-to minutowych. Poleca się aby rezerwacje robić co najmniej dwa miesiące przed planowaną wizytą. Zaleca się również skromne, konserwatywne ubranie, aby uniknąć zakazu wstępu przez zarząd klasztoru.

ostatnia-wieczerza

Facebook Comments

log in

reset password

Back to
log in
Sprzedajnamsamochod.pl Skup samochodów używanych gdynia Skup samochodów gdynia